Bleeding Rose

Et fristed for selvskadere
 
IndeksIndeks  CalendarCalendar  FAQFAQ  SøgSøg  Tilmeldte brugereTilmeldte brugere  GrupperGrupper  TilmeldTilmeld  Login  

Share | 
 

 Vintertræthed og -depression

Go down 
ForfatterBesked
Lene

avatar

Antal indlæg : 258
Join date : 01/11/10

IndlægEmne: Vintertræthed og -depression   Tors nov 24, 2011 4:24 pm

Hver tiende af os oplever vintertræthed. For 2-3 procent udvikler det sig til en regulær vinterdepression. Læs her, hvordan du slipper

07:45, 16. nov 2010 | Christina Ehrenskjöld

Ti procent af os er mere trætte og uoplagte om vinteren. Lys hjælper, siger ekspert.

Seks gode råd til at undgå vintertræthed
1. Kom ud i lyset. Du kan investere i en lysterapilampe, men rigtigt sollys er bedre. En tur til et solrigt sted - for eksempel skitur eller ferie til Tenerife - kan også gøre det, men du risikerer, at du bliver træt igen, når ferien er ovre.
2. Hold en regelmæssig døgnrytme - stå op på samme tidspunkt om morgenen hver dag, og hold din sengetid om aftenen. Føler du dig ekstra træt, så acceptér, at du har brug for at sove en time længere.
3. Dyrk motion - gerne på et fast tidspunkt. Regelmæssighed i tilværelsen er godt.
4. Lad være med at stresse. Især op mod jul pisker folk sig selv i nakken med gøremål. Det kan være med til at forværre risikoen for, at almindelig vintertræthed udvikler sig til en depression.
5. Hold igen med alkoholen. Den fremmer dårlig nattesøvn og depression og er en af grundene til, at flere oplever depressioner ved juletid, fordi de går til den med sprutten. Et glas vin til maden er ok.
6. Gå til lægen, hvis du er trist, mister lysten til ting, du plejer at gøre, orker ikke at se vennerne eller at stå op om morgenen. Det kan det være et tegn på en depression.
(Kilde: Formand i Psykiatrifonden og overlæge på Sankt Hans Hospital)

Fakta om vinterdepression:
Vinterdepression er en særlig form for depression, der er sæsonbestemt.
Den opstår, når dagslyset aftager i forbindelse med vinterperioden, som går fra oktober til april.
Vinterdepressionen er typisk en mildere form for depression end andre depressioner.
Du kan selv gøre meget for at bekæmpe vinterdepressionen. Lysterapi er den billigste og nemmeste måde at bekæmpe en vinterdepression på. En lysterapilampe udsender et hvidt lys, som minder om solen.
(Kilde: Formand i Psykiatrifonden og overlæge på Sankt Hans Hospital)

Føler du dig mere træt og uoplagt om morgenen i disse tider, er du langt fra alene. Ti procent af os oplever vintertræthed, når dagene bliver kortere, koldere og mørkere, fortæller Jes Gerlach, formand for psykiatriforeningen og overlæge på Sankt Hans Hospital.

- Det begynder for mange allerede i oktober. Det har at gøre med lavtrykket, mørket og kulden. Mange af os er mere trætte om vinteren end om sommeren og har for eksempel brug for mere søvn, siger Gerlach.

Mere mørkehormon
Han forklarer, at mørket i vinterhalvåret både har en psykologisk og biologisk effekt:

- Lyset påvirker signalstofferne og hormonerne i vores organisme. Især melatonin eller mørkehormonet, som er det hormon, vi sover på. Produktionen stiger i mørke og forsvinder, når vi kommer ud i lyset om morgenen.

Om vinteren forsvinder stoffet altså ikke i samme grad som om sommeren, og det kan for nogle være en idé at søge ekstra lys som kilde mod vintertrætheden - for eksempel i form af en lysterapilampe, som udsender 10.000 lux.

- Lampen udsender et klart, hvidt lys. Det er behageligt, og du kan for eksempel sidde foran den en halv time til tre kvarter, når du læser morgenavisen og igen om aftenen, hvis du bliver overvældet af træthed og søvnighed for tidligt. Det bidrager til, at melatoninen forsvinder, men ikke nær så godt som solens lys, siger Gerlach.

Sex er godt
Flere steder på internettet angiver sex som et middel mod vintertræthed- og depression. Jes Gerlach afskriver ikke effekten, men siger:

- Sex er som så megen anden aktivitet godt både mod vintertræthed- og depression. Men det er jo en ond cirkel, for med trætheden om vinteren er det måske ikke det, man har mest lyst til.

Gerlach forklarer, at også balancen af signalstoffet serotonin kan ændre sig om vinteren:

- Det har blandt andet med humør, angst, sult, tørst og sex at gøre. Mangel på serotonin kan give depression, forklarer han.

Gå til lægen med vinterdepression
Og den vintertræthed, som flere af os oplever i større eller mindre grad kan udvikle sig til en regulær depression. Det gør den for to til tre procent af os.

Hvis man oplever symptomer på depression, skal man gå til lægen for at få hjælp, siger Jes Gerlach.
Tilbage til toppen Go down
Vis brugerens profil https://www.youtube.com/watch?v=gHWYW6Tw67A&feature=BFa&l
 
Vintertræthed og -depression
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Bleeding Rose :: Behandling :: Erfaringer-
Gå til: