Bleeding Rose

Et fristed for selvskadere

IndeksIndeks  CalendarCalendar  FAQFAQ  SøgSøg  Tilmeldte brugereTilmeldte brugere  GrupperGrupper  TilmeldTilmeld  Login  

Share | 

jeres erfaringer

Go down 
ForfatterBesked
sep07B
Gæst

IndlægEmne: jeres erfaringer   Ons sep 15, 2010 12:29 pm

Hej
Vi er to sygeplejestuderende der skal til at skrive en bachelor snart. Den ene har været på skadestuen og fået lidt dårlige erfaringer af behandling af selvskadende personer. Det vi vil undersøge er, hvordan det kan være sundhedspersonale har svært ved at tackle disse situationer.
Det ville være en rigtig stor hjælp hvis nogen havde lyst til at dele nogle erfaringer, gode som dårlige, evt. hvorfor i tror det er svært for professionelle ikke at tage det personligt. Alt vil hjælpe men vi søger mest personlige erfaringer og oplevelser.

Mange tak for hjælpen. Håber i alle nyder det regnfulde efterår Smile
Tilbage til toppen Go down
Heartcorexx

Antal indlæg : 1

IndlægEmne: Re: jeres erfaringer   Tors sep 16, 2010 6:44 pm

Tror i skal fokusere på HVAD der er galt i personens liv, i stedet for altid at fokusere på selvskaden....
Vis brugerens profil
sep07B
Gæst

IndlægEmne: tanken var...   Ons okt 13, 2010 11:23 am

Vi har valgt at rette fokus på behandlingen af personerne og om den foregår på en måde der er forsvarlig overfor fx cuttere der kommer ind på skadestuen. Så det er ikke så meget hvad der er galt i nogens liv men om det er blevet taget seriøst på behandlingssteder og om nogen har følt en form for straf fra sundhedspersonalets side. vi har hørt om nogle kedelige tilfælde hvor personer har fået udleveret nål og tråd og måtte sy sig selv fordi lægen ikke ville. Det er mere i den retning vi vil høre om nogen vil dele erfaringer.
Candle

Antal indlæg : 18
Geografisk sted : København

IndlægEmne: Min erfaring med sundhedspersonale   Lør dec 04, 2010 11:03 pm

Hej,

jeg har lid personlig erfaring jeg kan dele ud af. Det er ikke meget, men det er tre tilfælde, hvor jeg har æret i kontakt med hospitalsvæsnet pga cutting.

I det første tilfælde blev jeg af en sygeplerske henvist til skadestuen. Jeg havde skåret i min overarm og mente jeg skulle have et eller to sting. På skadestuen fik jeg sat et stort plaster på og intet andet. Før jeg nåede at forlade skadestuen var det blødt så meget igennem plasteret, at det simpelthen faldt af. Jeg fik et nyt på og det samme skete igen. Denne gang satte hun endnu et nyt på og tapede det fast så det ikke kunne falde af. Jeg spurgte hende om det var nok nu, hvor det blev ved med at bløde så meget, men hun ville ikke behandle det anderledes, da hun sagde at det var min egen skyld.

Den anden gang var til visitationssamtale på psykiatrisk skadestue. Jeg havde det rigtig dårligt og havde skåret overfladisk flere steder. Lægen ville ikke tage mig seriøst, da jeg sagde til ham at sådan som jeg havde det ville eskalere og skaderne ville blive værre og værre fordi jeg simpelthen ikke kunne stoppe og jeg havde virkelig brug for hjælp, så det ikke endte med uoprettelige skader. Men han sendte mig hjem med beskeden om, at jeg jo bare måtte leve med konsekvensen af hvad jeg gjorde mod min krop og en eller anden dag ville jeg nok vokse fra det.

Afvisningen fra lægen fik mig til at bryde fuldkommen sammen da jeg kom hjem. Jeg tænkte overhovedet ikke over hvad jeg lavede, og jeg blev ved med at skære igen og igen det samme sted. Jeg vidste ikke hvad jeg ellers skulle gøre. Det blødte utrolig voldsomt og en ven fandt mig og tog mig på skadestuen. Lægen der syede mig med adskillige sting var enormt sød og imødekommende. Han snakkede ikke ned til mig, men meget rar og beroligende. Han var ikke det mindste dømmende og gudskelov, for jeg ville ikke have kunne holdt til mere.

Det er virkelig vigtigt ikke at ydmyge, se ned på eller dømme et menneske der har skadet sig selv. I forvejen er man så sårbar og skamfuld, og en dårlig behandling af patienten kan gøre det hele meget være og om ikke andet, forstærke de dårlige følelser man sidder med, når man har fx skåret i sig selv.

Jeg ved ikke om i kan bruge det eller hvor langt i allerede er med jeres opgave, men hvis det stadigvæk er aktuelt, ville jeg da lige dele mine oplevelser.

-Candle
Vis brugerens profil
Sponsored content

IndlægEmne: Re: jeres erfaringer   

jeres erfaringer
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1