Bleeding Rose
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Bleeding Rose

Et fristed for selvskadere
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  SøgSøg  TilmeldTilmeld  Log ind  

 

 afmagt, mangler kontrol

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
NoFear

NoFear


Antal indlæg : 3
Tilmeldt : 13/02/11
Alder : 34

afmagt, mangler kontrol Empty
IndlægEmne: afmagt, mangler kontrol   afmagt, mangler kontrol EmptyMan Feb 14, 2011 7:20 pm

Nu kan jeg ligeså godt starte et sted, og det bliver her. mit 2. indlæg efter en længere pause fra siden,
anyway, vil godt bringe emnet afmagt slash manglende kontrol op. som jeg selv kender til, I andre kender sikkert også til det.
Det jeg prøver at komme ind på er denne afmagt man kan føle når man ikke har skadet i lang tid, for mit vedkommende bliver jeg agresiv og får voldelige tendenser, det er desværre også en tendens jeg fik den gang da jeg var dybt afhængelig af hash, selvom jeg ikke ligefrem er stolt over at skulle indrømme at man altså godt kan blive det. du kan rent ud sagt blive afhængelig af alt.
men videre i teksten, som sagt hvis jeg mister kontrollen, går det ud over enten mine ting eller andre folk omkring mig, det kan være venner eller kæresten. det kan også ende med at jeg tyer til endnu værre måder at selvskade på, ved for eksempel at slå mig selv i hovedet eller lade mit hoved banke hårdt mod en mur, har også ved andre tilfælde slået mig selv i maven og lår. Men det kan også være på andre måder jeg reagere ved at jeg prøver at styre andre omkring og "lege" bossen/moren. altså rent ud sagt styre andres liv og beslutninger. det er måske ikke den fedeste måde at reagere på med hensyn til hvis jeg ikke har gjort det i lang tid. men til alt held har jeg i denne uge kunne styre mig rimelig okay..
men det her er som sagt bare et lille eksempel fra min egen verden af hvad der foregår i mit hoved hvis jeg mister kontrollen over min egen selvskade og er tvungen til at lade være.
Tilbage til toppen Go down
Lene

Lene


Antal indlæg : 258
Tilmeldt : 01/11/10

afmagt, mangler kontrol Empty
IndlægEmne: Sv: afmagt, mangler kontrol   afmagt, mangler kontrol EmptyMan Feb 14, 2011 10:13 pm

Sådan som jeg ser det og også hører meget fra andre er selvskade bl.a. en måde at mestre og kontrollere følelser, som man gemmer væk. Det samme gælder med misbrug af stoffer, alkohol, dem der er arbejdsnarkomaner, har spiseforstyrrelser og meget andet.

Når så de ting bliver lagt på hylden, vælter de gemte følelser op og derfor er det så svært ikke at falde i igen eller ændre ens usunde mestring til en anden usund mestring/misbrug.

Man kan se det som en form for forsvarsmekanisme. Noget kan fortrænges og lyves om det skete, men nogle ting er bare så smertefulde, at det kun kan holdes på afstand med et egentligt misbrug. Når misbruget så ikke er aktivt, vælter følelserne op. Aggressioner er vel i bund og grund også en forsvarsmekanisme. "Kom ikke ind under huden på mig, for jeg stoler ikke på at du vil mig noget godt og jeg er bange for at du forsvinder igen og derfor kan jeg lige så godt starte med at holde dig på afstand" - kender jeg fra mig selv. Eller en afledning " Hvis jeg lader min vrede gå ud over dig, får jeg luft for alle de frustrationer, som jeg bærer på og så må nogen da kunne se, at jeg har det elendigt".

Kan man finde noget alternativt, som kan give lidt luft for ens følelser, f.eks noget af det fra afledningslisten og bruge det samtidigt med at man får mere forståelse for ens følelser gennem terapi, kan det lykkes at slippe ud af selvskaden, gennem en lang og sej kamp. Jeg har selv brugt en tom cola-flaske til at slå på en stol eller køre ud på landet og sidde og skrige, til jeg ikke havde mere luft. Af andre redskaber bruger jeg at snakke med veninder om det der gør ondt, sidde ved stranden og tænke eller træne hårdt. Desuden har jeg arbejdet meget med "mit indre barn" og dermed fået størrere forståelse for, hvad der sårter mig og hvorfor.

Men ja kroppen og psyken reagerer, når selvskaden lægges væk. Pludselig fortæller kroppen, at der er noget galt og at det er vigtigt at man tager sig af det. Det er i familie med stressreaktion. Jeg oplever det ved at nu, hvor jeg ikke er selvskadende, reagerer min krop hurtigere på stress. Jeg får ondt forskellige steder eller som igår ligger og kaster op. Jeg bliver nødt til at lytte til min krop og vide at den reagerer, fordi der er noget, den vil fortælle mig og jeg ikke kan lytte til den, hvis jeg lukker for dens signaler ved at selvskade.

Jeg ved godt, at de ting, som kroppen prøver at fortælle, til tider kan være så smertefulde, at det kan være umuligt at lytte til det og at det eneste redskab kan være usunde mestringer så som selvskade eller anden misbrug. Men man kan lære over tid og gerne med professionel hjælp at åbne op for følelserne lidt af gangen, så de bliver placeret på den rigtilge hylde og ikke i agressioner overfor ens nærmeste eller i selvskade. Hvor svær den proces er kommer an på, hvor svære ting man har med i bagagen og hvilken hjælp man kan få. Og selv om man ikke kan forestille sig at tingene nogensinde bliver bedre, er håbet og viljen den strækeste og vigtigste drivkraft i vejen ud af selvskaden.

Det var bare lige mine tanker, hører gerne andres også Very Happy
Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/watch?v=gHWYW6Tw67A&feature=BFa&l
 
afmagt, mangler kontrol
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Bleeding Rose :: Det selvskadende univers :: Erfaringer-
Gå til: