Bleeding Rose

Et fristed for selvskadere
 
IndeksIndeks  CalendarCalendar  FAQFAQ  SøgSøg  Tilmeldte brugereTilmeldte brugere  GrupperGrupper  TilmeldTilmeld  Login  

Share | 
 

 Leg med piller er livsfarligt - panodil-piger. (Taget fra tv2.dk-nyheder)

Go down 
ForfatterBesked
Lene

avatar

Antal indlæg : 258
Join date : 01/11/10

IndlægEmne: Leg med piller er livsfarligt - panodil-piger. (Taget fra tv2.dk-nyheder)   Søn nov 14, 2010 11:13 am

Selvmordsforsøg blandt helt unge piger er næsten firedoblet indenfor de seneste ti år, ligesom hver sjette af de 15- til 19-årige piger på landets gymnasier har forsøgt at begå selvmord - 18 procent ved at tage en overdosis af piller som blandt andet Panodil.

"Vi fik cirka 100 patienter om året - altså to patienter om ugen blev indlagt med en alvorlig forgiftning af paracetamol. Der er et stigende antal indlæggelser efter en overdosis," siger Kim Dalhoff, der er overlæge på Bispebjerg Hospital og tidligere har arbejdet på leverafdelingen på Rigshospitalet.

Vil ikke tage livet af sig selv
Ifølge Kim Dalhoff tager de fleste piger en overdosis af de smertestillende piller i affekt - det betyder, at pigerne ikke har et egentlig ønske om at tage livet af sig selv, men tager en overdosis for eksempel på grund af kærestesorger.

Panodil står i medicinskabet i de fleste hjem, og derfor er det ofte de smertestillende midler, der bliver brugt - men hvad pigerne ikke er klar over er, at paracetamol langsomt ødelægger leveren, hvis man ikke bliver behandlet i tide.

"Hvis pigerne kommer tidligt i behandling, har vi en god og effektiv behandling - hvis der går lang tid, inden man kommer på hospitalet og får modgiftbehandling, kan leveren tage skade - i yderste konsekvens kan man dø af det," siger Kim Dalhoff.

Allerede sidste år råbte eksperter vagt i gevær og krævede blandt andet det smertestillende middel Panodil på recept, fordi det viste sig, at der bag en stigning af medicinske forgiftninger hos teenagepiger gemte sig en lang række uregistrerede selvmordsforsøg.

8 piller nok til at blive indlagt:
Lægekundskabens egen vejledning i anvendelse af lægemidler - det såkaldte lægemiddelkatalog - anbefaler, at man bliver indlagt på sygehuset, hvis man indtager otte Panodil på én gang.

Forklaringen er, at smertestillende piller med paracetamol som for eksempel Panodil, Pinex eller Pamol i for stor dosis forgifter kroppen i en sådan grad, at leveren ikke er i stand til at nedbryde stoffet. Derfor bliver der dannet giftige affaldsstoffer, der - hvis man ikke bliver behandlet - kan føre til lever- og nyresvigt.

"Efter yderligere 1-2 døgn vil man dø"
Symptomerne på en forgiftning af paracetamol viser sig ikke med det samme, men først efter 1 til 2 dage - i mellemtiden er cellerne i leveren imidlertid allerede ved at blive nedbrudt.

På indlægssedlen står:

"Først 1-2 dage efter indtagelse af overdosis vil symptomerne komme som f.eks. kvalme, opkastninger, ømhed/smerter i maven, utilpashed, gulsot og misfarvning af urin og afføring. Senere kan der ske en gulfarvning af hud og øjne. I værste fald kan man efter cirka 3 døgn miste bevidstheden. Efter yderligere 1-2 døgn vil man dø."

Gennem de seneste tre år har lægerne på Odense Universitets Hospital behandlet 450 piger og kvinder, der har taget smertestillende piller for at tage deres liv. Kun én person er død efter en paracetamol-forgiftning, men flere har fået foretaget en levertransplantation på grund af omfattende skader efter en overdosis af blandt andet Panodil.

http://www.spytud.nu/#
Tilbage til toppen Go down
Vis brugerens profil https://www.youtube.com/watch?v=gHWYW6Tw67A&feature=BFa&l
Lene

avatar

Antal indlæg : 258
Join date : 01/11/10

IndlægEmne: Re: Leg med piller er livsfarligt - panodil-piger. (Taget fra tv2.dk-nyheder)   Fre sep 07, 2012 12:15 pm

Tilbage til toppen Go down
Vis brugerens profil https://www.youtube.com/watch?v=gHWYW6Tw67A&feature=BFa&l
Lene

avatar

Antal indlæg : 258
Join date : 01/11/10

IndlægEmne: Re: Leg med piller er livsfarligt - panodil-piger. (Taget fra tv2.dk-nyheder)   Fre sep 07, 2012 12:30 pm

Hvordan foregår behandlingen efter en overdosis af panodil?
Har man taget for mange piller er det vigtigt straks at søge hjælp. Jo hurtiger man kommer i behandling, jo mere effektiv er behandlingen og jo lettere kommer man igennem.
Bliver man ikke behandlet risikerer man varige mén resten af livet i forhold til nedsat funktion af indre organer så som leveren, levertransplantation eller at dø.

https://www.youtube.com/watch?v=Zdjn9dPHziY
Tilbage til toppen Go down
Vis brugerens profil https://www.youtube.com/watch?v=gHWYW6Tw67A&feature=BFa&l
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Leg med piller er livsfarligt - panodil-piger. (Taget fra tv2.dk-nyheder)   

Tilbage til toppen Go down
 
Leg med piller er livsfarligt - panodil-piger. (Taget fra tv2.dk-nyheder)
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Bleeding Rose :: De fysiske skader :: What to do?-
Gå til: