Bleeding Rose
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Bleeding Rose

Et fristed for selvskadere
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  SøgSøg  TilmeldTilmeld  Log ind  

 

 Hvad kan jeg gøre istedet for at skade? (Taget fra Bleeding Rose)

Go down 
ForfatterBesked
Lene

Lene


Antal indlæg : 258
Tilmeldt : 01/11/10

Hvad kan jeg gøre istedet for at skade? (Taget fra Bleeding Rose) Empty
IndlægEmne: Hvad kan jeg gøre istedet for at skade? (Taget fra Bleeding Rose)   Hvad kan jeg gøre istedet for at skade? (Taget fra Bleeding Rose) EmptySøn Nov 14, 2010 11:03 am

Det er vigtigt at finde ud af, hvilken følelse der giver dig lyst til at skade dig selv. Derefter kan du finde en aktivitet som passer til din følelse:


Jeg er vred, frustreret og rastløs:

Slå en tom plastikflaske, gammel trøje eller sok
Lav en blød tøjdukke, som skal repræsentere den, som du er vred på. Skær i den i stedet for i dig selv
Slå til en boksebold
Slå en pude ind i væggen som i pudekamp
Riv en gammel telefonbog eller avis i stykker
På en tegning eller et billede af dig selv kan du markere med rødt, hvad du har lyst til at gøre. Skær i billedet
Lav en modellér-dukke og smadre den
Smid isklumper ind i væggen eller ned i badekarret, hårdt nok til at smadre isklumperne
Bræk pinde
Skru op for musikken og dans
Gør dit værelse (eller hele huset) rent
Gå eller løb en tur
Stamp i jorden med tunge sko

Dyrk en form for idræt

Jeg er ked af det, melankolsk, deprimeret eller trist:
Gør noget stille og roligt som fx:
Tag et varmt bad med bobler eller olier
Kryb sammen i en sofa med varm kakao og en god bog
Lyt til beroligende musik
besøg eller ring til en ven
Lav noget lækkert at spise og nyd det
Bare gør noget som får dig til at føle dig værdsat!

Jeg har abstinenser, ud-af-kroppen-oplevelser eller en uvirkelighedsfølelse:
Gør noget som kan forbinde dig til virkeligheden:

Knyt en isterning rigtigt hårdt i hånden. Man kan evt. fryse terninger af grise- eller koblod, ketchup eller ribena, for at opnå en slags falsk blod
Put en finger i noget frossen mad (som fx is eller grøntsager) i et minut
Bid i en chili eller spis et stykke ingefær
Smør noget stærk salve (fx kamfer eller tiger-balsam) under næsen
Klask din hånd hårdt ned i en bordplade
Tag en elastik om håndledet, hiv ud i den og slip
Tag et koldt bad
Tramp hårdt i gulvet
Fokuser på din vejrtrækning. Se på den måde, hvorpå dit bryst hæver og sænker sig

Jeg vil opnå fokus:

Lav en simpel opgave. Det kan være et computerspil (som fx. tetris eller minestryger), broderi, puslespil osv.
Prøv at spise en rosin så du virkeligt tænker over handlingen: tag den op og føl hvordan den ligger i din hånd. Se grundigt på den; læg mærke til hvordan den er formet og tænk over, hvordan den er gået fra at være vindrue til rosin. Rul rosinen mellem dine fingre og fokuser på konsistensen; prøv at beskriv den. Bevæg rosinen op til din mund og læg mærke til, hvordan det føles at bevæge din hånd den vej. Lugt til rosinen; hvad minder lugten dig om? Tag rosinen ind i munden. Lad din tunge føle på overfladen. Tyg en gang, og opfang smagen. Ændrer smagen sig når du tygger mere i rosinen. Er det en god eller dårlig smag? Til sidst synker du rosinen og ligger mærke til, hvordan den glider gennem halsen og ned i maven
Vælg et objekt i rummet. Kig grundigt på det og skriv en detaljeret beskrivelse af tingen. Tag alting med; størrelse, vægt, konsistens, form, farve osv.
Vælg en almindelig ting som fx en papirclips og prøv at lave en liste om hvordan den kan benyttes på 30 forskellige måder
FInd på et emne og lav research på det (brug google)

Jeg vil se blod:

Tegn på dig selv med en rød pen
Tag en flaske med rød madkulør og varm det op ved at sætte flasken i en kop med varmt vand. Åben flasken og sæt åbningen ned på huden, der hvor du har trang til at skære. Træk flasken hen af huden, mens væsken pibler ud
Tag isterninger, som er lavet ribena, dyreblod (fra fx gris, hest, får, ko), eller 6-7 dråber farve + vand, og kør dem over huden
Mal dig selv med dækkende maling

Jeg vil se ar eller hudafskrabninger:

Få fat på et henna-sæt (indisk farve). Put farven på og lad den side natten over. Når du skraber det af næsten morgen, vil det efterlade et orange-rødt mærke


Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/watch?v=gHWYW6Tw67A&feature=BFa&l
 
Hvad kan jeg gøre istedet for at skade? (Taget fra Bleeding Rose)
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Gode råd til pårørende (taget fra Bleeding Rose)
» Idéer til at aflede sig selv, når trangen melder sig (Taget fra Bleeding Rose)
» Egen læge (Taget fra Bleeding Rose)
» Facts om selvskade » Almindelige misforståelser (Taget fra Bleeding Rose)
» Årsag og følelser bag selvskadende adfærd statistik (Taget fra Bleeding Rose)

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Bleeding Rose :: Behandling :: Erfaringer-
Gå til: